Het ondernemerslandschap is bezaaid met “glimmende objecten”. Nieuwe kansen, spannende ideeën, en potentieel lucratieve mogelijkheden duiken voortdurend op en vragen om onze aandacht. Maar kunnen ze ons ook afleiden van ons ware pad? Laten we het hebben over het ‘Shiny Object Syndroom’ en hoe het uw ondernemerssucces kan beïnvloeden. Uit eigen ervaring weten we namelijk hoe verleidelijk het is om een nieuw bedrijf of product te lanceren…
Het Shiny Object Syndroom is een term die gebruikt wordt om de neiging van ondernemers om van het ene nieuwe idee of de volgende grote kans naar het andere te springen te beschrijven. Vaak gaat dit ten koste van de focus op hun huidige ondernemingen en projecten. Herkenbaar? 😉
De aantrekkingskracht van deze ‘shiny objects’ is vaak gebaseerd op de belofte van snelle winsten en eenvoudige oplossingen. Echter, succesvol ondernemen vereist vaak geduld, doorzettingsvermogen en consistentie. Het najagen van elke nieuwe kans kan leiden tot versnipperde inspanningen en een gebrek aan vooruitgang. Daarom werken wij vaak met een 90 dagen focusplan, zodat je een kwartaal lang focus behoud en écht kiest voor 1 project!
Tekenen van het Shiny Object Syndroom kunnen zijn: voortdurend wisselen van zakelijke ideeën, moeite hebben om projecten af te ronden, zich voortdurend overweldigd voelen, en een algemeen gebrek aan focus. Het risico hierbij is dat een project snel wordt afgesloten als het binnen een paar weken of maanden niet “succesvol” is. Geef het eens een kans! De meeste bedrijven hebben minimaal 2-3 jaar nodig om winstgevend te worden (of langer). Het is geen korte termijn spel…
Echte groei en succes komen vaak door het focussen op één idee, één product, of één bedrijf, en het volledig ontwikkelen daarvan. Door in te zoomen op een specifiek gebied, kunt je je inspanningen maximaliseren en echt excelleren. Probeer het eens een keer! Focus je komend kwartaal of half jaar op 1 bedrijf of product! Je zult zien wat er gebeurt 😉
Het overwinnen van het Shiny Object Syndroom vereist discipline, duidelijkheid over uw doelen en prioriteiten, en het vermogen om ‘nee’ te zeggen tegen afleidingen. Het gaat erom uw focus te houden op wat echt belangrijk is voor uw bedrijf en uw groei. Soms heb je iemand anders nodig die je een spiegel voorhoud waardoor je échte keuzes gaat maken… Praat daarom met mede ondernemers of een coach over je doelen en wat je moet doen om die te behalen!
Bij het overwinnen van deze valkuil zijn onze kernwaarden – verbinding en integriteit – essentieel. Door authentiek te blijven aan onszelf en verbonden te blijven met onze missie, kunnen we ons richten op wat er echt toe doet. Dus ga eens na; waarom doe ik dit eigenlijk? Wat wil ik nou écht bereiken?
Openheid gaat over het accepteren van de realiteit van de ondernemersreis – dat het niet altijd gemakkelijk is, en dat er geen snelle oplossingen zijn. Het gaat over het omarmen van de uitdagingen en leren van de ervaringen. Reflecteer ook eerlijk op jezelf, wees kritisch.. Doe je wel wat je zou moeten doen of draai je er omheen?
Gebrek aan focus kan een valkuil zijn voor veel ondernemers. Maar door ons daar bewust van te zijn, verbonden te blijven met onze kernwaarden, en open te zijn over de realiteit van ondernemerschap, kunnen we dit overwinnen en ons pad naar succes blijven volgen. Het maakt niet uit als je af en toe van je pad af raakt.. Door dingen te proberen kom je verder en leer je ook wat je niet leuk vind of waar je minder goed in bent…! Succes!
Meer informatie over ondernemen? Check hier onze Academy!