Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed

Hoe je invloedrijker wordt door communicatie

In deze blog een zeer beknopte samenvatting van het boek How to win friends and influence people door Dale Carnegie. Communicatie is wellicht de belangrijkste skill voor de mens, toch wordt er bijna nergens in gedoceerd. Op school leert men niet hoe je omgaat met jezelf en anderen. Je communiceert de hele dag door, zowel met jezelf als met andere mensen. De kwaliteit van je communicatie bepaalt veelal de kwaliteit van je leven. Dit is waarom Dale Carnegie een significant deel van zijn leven besteedde aan het onderzoeken van de skills die succesvolle mensen gebruiken om het leven naar hun eigen hand te zetten. Het boek is opgebouwd uit vier onderdelen, respectievelijk:

  • Fundamentele technieken om met mensen om te gaan

  • 6 manieren hoe mensen je aardig gaan vinden

  • Hoe je mensen wint voor jouw manier van denken

  • Leiderschap, hoe je verandering teweeg breng zonder weerstand en wrijving

De kern van dit boek is dat kwalitatieve communicatie de kwaliteit van je leven drastisch verbeterd. Met name het kunnen verplaatsen in het standpunt van de ander, goed kunnen luisteren en begrijpen bepaalt je communicatieve skills. In mijn optiek gaat communicatie dan ook meer om goed kunnen luisteren dan goed kunnen spreken. Écht aandachtig luisteren is moeilijk en een schaarse eigenschap. Wijze mensen luisteren en leren iets nieuws. Een dwaas praat altijd en gaat er vanuit dat hij de wijsheid in pacht heeft. Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niks weet. Naast luisteren en de ander ook echt proberen te begrijpen heeft Carnegie een lijst gemaakt met overige tips voor communicatie en voor het omgaan met mensen. Het is een flinke lijst, maar de skills en tips die Carnegie geeft kunnen de kwaliteit van je leven drastisch verbeteren. Hieronder zullen we de belangrijkste insights weergeven. 

 

De fundamentals van communicatie

  • Bekritiseer, veroordeel en klaag niet. Dit is de eerste regel van Carnegie. Veel mensen maken er een gewoonte van om de schuld buiten zichzelf te leggen en te klagen over externe factoren of andere mensen, terwijl het enigste waar je echt controle over hebt, dat ben jij. Het makkelijkste is uiteraard om de schuld bij iets neer te leggen waar je geen invloed op hebt. Het weer, de overheid, je baas, je ouders of je jeugd. Dit verandert echter niks, omdat jij er niks aan kan veranderen. Dus in plaats van te wijzen en te klagen, ga je werken aan je circle of influence. Waar heb je wel invloed op? Op jezelf. We kunnen de wereld alleen veranderen als we onszelf veranderen. Hoe jij de wereld ziet is enkel een spiegelbeeld van je overheersende gedachten. Als jij de ander veroordeeld en benijd, benijd je stiekem ook jezelf. Het is jouw bril waaruit je de wereld bekijkt. Zie je haat, veroordeel je mensen, zie je negativiteit? Dan is dat wat er in jou leeft. To know all, is to forgive all. 

“Judge not, that ye be not judged”

 

  • Geef eerlijke en oprechte waardering. De mens is diep van binnen op zoek naar een gevoel dat hij belangrijk is. Er zijn een aantal basisbehoeftes zoals; gezondheid, eten, slaap, geld en het gevoel van significantie. Mensen willen graag het gevoel hebben dat ze iets bijdragen in positieve zin. Het is dan ook een groot voorrecht dat  je mensen hierin oprecht iets te bieden hebt. Oprechte waardering en mensen loven om wat er goed gaat is een schaars goed. Meningen en oordelen zijn er genoeg, maar oprechte lof naar iemand kunnen tonen, je nederig en open te kunnen opstellen is schaars. Het is eigenlijk heel simpel, wanneer je het gevoel krijgt dat je iets waardeert in iemand, of dat hij prima werk levert, dan meld je dat gewoon. Maar alleen wanneer je dit ook voelt en vind. Het enigste wat erger is als geen waardering geven is ongemeende waardering geven. Mensen voelen dit perfect aan. Waardering legt de focus op het positieve. Alles wat je aandacht geeft groeit namelijk. In plaats van thuis te komen en te zeggen dat het aangebrand ruikt, zou je ook gewoon kunnen zeggen; “schat wat fijn dat je aan het koken bent” (Mits je dit ook diep van binnen ergens voelt). Wat zou jij zelf fijner vinden? 😉 
  • Enthousiasmeer de ander (Denk en praat over wat de ander interessant vind). We zijn geneigd om altijd vanuit onszelf te praten en te denken; “wat kan ik halen uit deze situatie?”. Probeer de rollen eens om te draaien. Wanneer je een mail schrijft aan iemand, begin je dan de eerste zin meteen met ik? Ik wil… of ik ben… Denk in plaats daarvan meer aan de ander. Wat heb ik de ander te bieden? Wat wil je ander eigenlijk? Waarom zou de andere geïnteresseerd zijn in wat jij wil, meestal denkt een persoon voornamelijk aan zichzelf. Denk er maar eens over na, gedurende de dag denk je over uitdagingen en en problemen in je eigen leven, en praat je daar met mensen over of wil je hun steun of hulp. Maar de ander is waarschijnlijk in zijn hoofd net zo bezig om zijn eigen strijd te voeren! Probeer daar dus bewust over na te denken en de ander daarin te faciliteren, in plaats van dat je alleen jouw kant op hem projecteert. Wellicht kun je iemand de hand reiken door te praten vanuit zijn belang of vanuit zijn oogpunt. 

“If there is any one secret of success, it lies in the ability to get the other person’s point of view and see things from that  person’s angle as well as from your own.” – Henry Ford

 

Zes manieren waardoor mensen je aardig zullen vinden

  • Wees geïnteresseerd in de ander. Om zelf interessant te zijn hoef je eigenlijk maar één ding te doen, interesse te tonen in de ander. Mensen praten doorgaans graag over zichzelf en hun leven en zijn maar al te blij als iemand ze eens een keer de mogelijkheid geeft hun verhaal te doen. Luisteren is dus belangrijker dan praten.
  • Lach! Het kost niks. Als je niks te geven hebt, schenk men dan een lach. Met een lach kan je eenvoudig het verschil maken en iemand een goede dag en humeur bezorgen. Zie jij liever norse mensen die je niet aankijken? Wat gebeurt er met je als de eerste de beste persoon op straat je lachend aankijkt en begroet? Het werkt aanstekelijk. Mensen zijn liever in de buurt van positieve mensen. Negativiteit, sarcasme en klagen kost energie. Voor jou maar ook voor de mensen om je heen. Voorkom dus dat mensen je gaan zien als een energievreter. 

“there is nothing either good or bad, but thinking makes it so” – Shakespear

 

  • Onthoud iemands naam. Dit komt ook weer neer op oprechte interesse tonen in de ander. Door iemand zijn naam te onthouden laat je zien dat je meer gericht ben op hem dan op jezelf. Denk maar eens na, wanneer jij iemand de hand geeft, luister je dan echt naar zijn naam of ben je meer bezig zelf een goede indruk te maken..?
  • Wees een luisterend oor. Mensen voelen zich belangrijk en op hun gemak als je luistert. Vaak is een deel van het probleem dat mensen zich even willen uiten. Ze klagen tegen je over één ding, maar het werkelijke probleem is veel groter. Geef ze dan de kans om hun frustraties te uiten. In plaats van de confrontatie op te zoeken stel je vragen en geeft je ze de ruimte om zichzelf te uiten.
  • Praat over wat de ander interessant vind. Zorg dat je er achter komt wat de ander interesseert en praat daarover. Meld ook altijd wat de ander ergens aan kan hebben als je een voorstel doet, bekijk het vanuit zijn oogpunt in plaats van alleen je eigen.
  • Zorg dat de ander zich belangrijk voelt, en doe het oprecht. Toon welgemeende en oprechte interesse. 

“Talk to people about themselves and they will listen for hours” – Disraeli

 

Hoe mensen te winnen voor jouw manier van denken

  • De enigste manier om het meeste uit een discussie te halen is door de discussie te vermijden. Vaak is er aan het einde van de discussie geen winnaar. Beide partijen hebben hun mening geuit zonder de ander oprecht te willen begrijpen. Men staat nog steeds haaks op elkaar en heeft zijn zegje kunnen doen, maar met welk effect? 

“Hatred is never ended by hatred but by love. and a misunderstanding is never ended by an argument but by tact, diplomacy, conciliation and a sympathetic desire to see the other person’s point.”

 

  • Toon respect voor de mening van een ander, zeg nooit; “Dat heb je mis”. 

Het resultaat van ons redeneren is vaak dat we argumenten zoeken om simpelweg door te gaan met geloven waar we toch al in geloofde. Zeg in plaats daarvan bijvoorbeeld; “Dit is mijn mening gebaseerd op de feiten die ik nu heb, maar ik kan er ook volledig naast zitten. Laten we de feiten onderzoeken”. 

 

  • Als je het mis hebt, geef het dat direct toe en doe dat empatisch. 

Als je er toch achter komt dat je iets helemaal mis hebt, kun je het maar beter zelf toegeven dan dat iemand je ertoe dwingt toch? Durven tonen dat je het ook mis kan hebben is het grootste teken van eens sterke persoonlijkheid. Niemand heeft de wijsheid in pacht. Soms moet je leren door fouten te maken. 

 

  • Begin altijd vriendelijk. 

“A drop of honey catches more flies than a gallon of gall” – Lincoln

 

  • Zorg dat de ander direct ja kan zeggen. 

Stel een makkelijke vraag waarop de andere direct ja kan antwoorden. Het is beter om iemand in de “ja modus” te hebben.

 

  • Laat de ander voornamelijk aan het woord. 
  • Suggesteer een idee zodat het voelt alsof het uiteindelijk iemand zijn eigen idee is. 

“The reason why rivers and seas receive the homage of a hundred of mountain streams is because they keep below them” – Lao Tse

 

  • Probeer het oprecht vanuit de ander zijn oogpunt te bekijken. 
  • Wees sympathiek met ideeën en verlangens van anderen. 
  • Doe een beroep op de nobelere motieven. 

Een persoon heeft meestal 2 reden om iets te doen; één reden die goed klinkt en de werkelijke reden om iets te doen. Praat met iemand over waarom je gelooft in hem of wat je in hem ziet; “ik denk dat je een man van je woord bent en dat het goed moet komen”. Zo geef je iemand een reputatie om na te leven. 

 

  • Dramatiseer je ideeën. Veelal spreekt het mensen meer aan als iets groots lijkt. We worden voortdurend beïnvloed door gedramatiseerde reclames en acties, waarom zou je dit zelf niet toepassen? 


  • Maak er een uitdaging van. Mensen houden van uitdagingen. Wanneer iemand niet hard genoeg werkt, kun je wellicht beter zeggen; “als we vandaag dit klusje af krijgen, dan zal ik zorgen voor een gezamenlijk etentje”, dan dat je iemand een straf oplegt wanneer hij zijn doel niet redt.  Elke succesvolle persoon houdt van het spel en een kans om zichzelf uit te drukken en te bewijzen. 

Lessen voor goed leiderschap:

  1. Begin met eerlijke lof en appreciatie. Wanneer je oprecht vind dat iemand iets goed doet, meld het dan vanuit oprechtheid en eerlijkheid. Oprechte lof is schaars en wordt gewaardeerd. 
  2. Meld fouten indirect, zonder persoonlijk met de vinger naar mensen te wijzen. Veelal weten mensen het dondersgoed wanneer er iets fout gaat en voelen ze zich schuldig. Om ze dan persoonlijk nog aan te pakken en met de grond gelijk te maken heeft geen nut. Ze straffen zichzelf mentaal al, en zullen alleen nog maar onzekerder worden en bang om fouten te maken.
  3. Praat ook zeker over je eigen fouten. Wanneer een collega of werknemer een fout maakt, praat dan ook over je eigen fouten. Laat zien dat het menselijk is en dat je begrip toont voor de situatie.
  4. Stel vragen in plaats van directe orders te geven. Zeg; zou je misschien even …? Mensen direct orders geven geeft een gevoel van machtsgebruik. Mensen zouden je vrijwillig moeten volgen, niet op basis van druk en manipulatie. 
  5. Laat de andere persoon zijn imago redden. Dit is vergelijkbaar met het indirect melden van fouten. Geef de ander de ruimte om zichzelf uit te leggen en zelf te melden dat er iets fout is gegaan. Je hoeft mensen niet en-plein publiek af te branden. Dat creëert alleen maar gevoelens van wrok, onzekerheid en rancune. Iemand zal je niet meer vertrouwen en zich niet snel meer melden als hij ergens mee zit. Op de lange termijn saboteer je zo een gezonde relatie.
  6. Waardeer de kleinste en elke soort van verbetering. Waar je je op focust groeit. Als iemand iets verbeterd, zeg het dan! Focus je op de positieve kant, meld tussen neus en lippen door gewoon eventjes; “oh dat ziet er ook netjes uit!”. Je hoeft niet alleen van je te laten horen wanneer het niet goed is ;).
  7. Geef de ander een reputatie om waar te maken. Wanneer je iemand prijst om zijn sterke punten zal hij zijn best doen om deze reputatie ook na te leven. Je zegt bijvoorbeeld; “Zou jij dit onderdeel kunnen doen? Je hebt dit de vorige keer ook al zo netjes gedaan. “
  8. Gebruik enthousiasme en aanmoediging. Laat het lijken alsof een fout snel en makkelijk hersteld is. Als iemand een fout maakt en daar zelf mee aankomt, dan is het niet zo zinvol om hem/haar daarover nog meer te straffen. Laat in plaats daarvan zien hoe gemakkelijk het op te lossen is, lead by example. Maak het niet erger dan het is. Pak het probleem meteen bij de horens en zeg bijvoorbeeld; “oh goed dat je het zegt, erg jammer maar dat kan natuurlijk gebeuren, laten we gewoon … doen”. 
  9. Zorg dat de ander blij is om te kunnen doen wat je suggereert. Iets suggereren is anders dan orders uitdelen. Vaak is het handiger om iemand een suggestie te doen en na te laten denken dan dat je de pasklare oplossing voorschotelt. 

Hopelijk haal je iets van waarde uit de bovenstaande tips! Ik denk dat deze principes je kunnen helpen je leven drastisch te veranderen. Ook al blijft er maar één principe hangen, je plant een zaadje welke uitgroeit tot een mooier en bewuster leven. Door zelf te groeien kun je ook meer geven aan je naasten. Dit uit zich met name in je communicatie. Dus geef die lach, geef die oprechte waardering en je zult zien wat je ervoor terug krijgt! Ik vind het passend om deze blog af te sluiten met de volgende quote uit de bijbel: 

“De grootste onder u zal de dienaar van iedereen zijn”.

 

Andere mooie quotes uit het boek: 

“The way to win self-confidence is to do the thing that you fear to do and get a record of succesful experiences behind you” – Dale Carnegie

“The average person develops only 10% of his latent mental ability” – professor William James

“Compared to what we ought to be, we are only half awake. We are making use of only a small part of our physical and mental resources. Stating the thing broadly, the human individual thus lives far within his limits. He possesses powers of various sorts we he habitually fails to use” – William James


Koop het boek hier

Meer informatie over mindset en ontwikkeling? Check onze Academy