Een eigen bedrijf starten kan een ontmoedigend proces zijn, maar het hoeft niet zo te zijn als je een duidelijk stappenplan voor ondernemen volgt. In dit artikel leggen we in tien eenvoudige stappen uit hoe je een bedrijf start. Laten we snel tot actie komen! Het belangrijkste is namelijk dat je gewoon begint, vaak blijven mensen haken in het maken van plannen en het nadenken over ondernemen. Een businessplan is belangrijk, maar vooruitgang is nog belangrijker!
Elke onderneming begint met een idee! Een idee op zich is niet voldoende – je moet onderzoeken of het haalbaar is en tot actie overgaan. Een eigen bedrijf starten is vaak een proces waar je al langere tijd mee bezig bent, je hebt veel ideeën, maar op een gegeven moment moet je ook overgaan tot een keuze en actie ondernemen! Om je idee te definiëren kun je het uitschrijven op papier om zo in kaart te brengen. Zorg dat je stappen onderneemt in plaats van in de fase van denken en plannen te blijven hangen. Zet de hoofdlijnen van je plan op papier, dit werk je later verder uit in een ondernemingsplan. Lees deze blog om eindelijk stappen te gaan ondernemen!
Doe marktonderzoek om te zien of er vraag is naar uw product of dienst. Beantwoord de volgende vragen: Wie zijn potentiële klanten? Wie zijn je concurrenten? Wat is je unique selling point? Tip: Vaak is het handig om hierbij al een kleine test te doen; zet je product of dienst op Marktplaats, Facebook, Instagram of een andere site al voordat je het hebt ingekocht en bekijk of er vraag is! Verkoop voordat je produceert!
Een ondernemingsplan is als een routekaart voor je bedrijf. Het helpt je om ideeën te organiseren en een duidelijke visie voor je bedrijf te formuleren. Laten we snel tot actie overgaan en het stappenplan voor ondernemen volgen!
Je ondernemingsplan moet details bevatten over het bedrijfsconcept, marktonderzoek, marketingplan, en je financieel plan. Vaak is 2 A4’tjes genoeg! Verspil geen tijd aan het eeuwig uitwerken van je idee, hoe simpeler, hoe beter. Zet in het plan wat je precies gaat verkopen. Beschrijf wie jouw klant is en waarom deze jouw product nodig heeft. Kijk ook naar jouw toegevoegde waarde ten opzichte van concurrenten, wat maakt jou speciaal en waarom zou een klant bij jou kopen? Een handig model om te gebruiken is het businessmodel Canvas. In onze Academy vind je een uitgebreide uitleg voor het opstellen van een ondernemingsplan!
Een financieel plan helpt je om een budget te stellen en te bepalen hoeveel startkapitaal je nodig hebt. Het is belangrijk om in hoofdlijnen te weten hoeveel startkapitaal je nodig hebt. Bedenk welke investeringen je moet doen om op te starten en welke vaste lasten je elke maand hebt aan abonnementen. Denk daarbij aan; je website, marketing, huur, loonkosten etc. Werk uit wat je totale kosten zijn en hoeveel buffer je nodig hebt om de eerste maanden te kunnen overleven! Over het algemeen is een minimale buffer van 6 maanden aan te raden.
Als je ondernemings- en financieel plan klaar zijn, is het tijd om je bedrijf te registreren.
De naam van het bedrijf moet uniek zijn, gemakkelijk te onthouden en een weerspiegeling zijn van de merkidentiteit. Voor de vindbaarheid is het goed om je productcategorie of type in de naam te vermelden. Voor de flexibiliteit daarentegen is een generieke naam weer beter. Lees hier tips van de KVK over een bedrijfsnaam kiezen!
In Nederland moet je een bedrijf registreren bij de Kamer van Koophandel om je eigen bedrijf te starten. Zij zullen je voorzien van een KvK-nummer en een BTW-nummer. Lees hier wanneer je ingeschreven moet zijn als KVK. Wanneer je de inschrijving gedaan hebt krijg je vanzelf informatie over het doen van de BTW aangifte en andere verplichtingen.
Om je bedrijf te starten is er geld nodig. Dit kan eigen vermogen zijn, of je kunt financiering zoeken. Vaak heb je voor de start niet veel geld nodig en kun je voor het lanceren van de eerste producten of diensten je eigen spaargeld gebruiken. Maak het dus niet onnodig ingewikkeld!
Er zijn verschillende manieren om financiering te krijgen, zoals leningen, investeerders, crowdfunding, en subsidies. Veelal kun je starten met eigen geld of geld lenen van familie/vrienden mocht dit nodig zijn. Wees je wel bewust van de risico’s van geld lenen! Je moet dit terugbetalen inclusief rente. Probeer dus eerst een “proof of concept” te krijgen voordat je met geleend geld gaat investeren.
In het digitale tijdperk is het cruciaal om een online aanwezigheid te hebben. Dit helpt je om klanten te bereiken en een merk op te bouwen. Een website kun je ook al eenvoudig zelf bouwen met bijvoorbeeld WordPress of WIX.
SEO (Search Engine Optimization) helpt je website zichtbaar te maken voor mensen die zoeken naar je product of dienst op zoekmachines zoals Google. Tegenwoordig is SEO onmisbaar voor een bedrijf. Zorg dat je vindbaar bent op de juiste zoekwoorden die te maken hebben met jouw bedrijf en producten. Binnen onze Academy vind je een volledige course om jouw website vindbaar te maken! Bekijk hier onze Academy.
Sociale media zijn een krachtig instrument om je merk bekendheid te geven en interactie met klanten te hebben. Je kunt zelf eenvoudig een Facebook en Instagram account voor je bedrijf aanmaken.
Netwerken is een essentieel onderdeel van ondernemerschap. Het kan u helpen om nieuwe klanten, partners, of adviseurs te vinden.
Je kunt je netwerk uitbreiden door naar netwerkevenementen te gaan, lid te worden van ondernemersgroepen, en gebruik te maken van social media. Bekijk bijvoorbeeld de volgers van podcasts over ondernemen of ga naar netwerkevents. LinkedIn is bijvoorbeeld een hele krachtige tool met veel organisch bereik! Post hierop persoonlijke lessen en deel je groei als ondernemer.
Afhankelijk van het type bedrijf dat je start, heb je mogelijk specifieke vergunningen of licenties nodig. Zorg ervoor dat je voldoet aan alle wettelijke eisen. Daarnaast wil je een aantal basisverzekeringen afsluiten, zoals een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering, rechtsbijstandverzekering etc.
Je kunt niet alles alleen doen. Het opbouwen van een sterk team zal je bedrijf helpen om te groeien en te slagen. Bekijk wat de sterke punten van jou en je collega’s zijn en zet iedereen op de plek waar hij/zij het meeste oplevert. Besteed zodra het mogelijk is dingen uit waar je zelf niet goed in bent of geen tijd voor hebt! Verzet eerst zo veel mogelijk werk, maar schakel na verloop van tijd over van “werken in je bedrijf” naar “werken aan je bedrijf”!
Het vinden van de juiste mensen voor uw team kan een uitdaging zijn, maar het is de moeite waard. Zoek naar mensen die jouw visie delen en de vaardigheden hebben die jouw bedrijf nodig heeft. De juiste werkinstelling en houding van de werknemers is vaak belangrijker dan hun opleiding of werkervaring.
Het ondernemerschap is een voortdurend leerproces. Wees bereid om je aan te passen aan veranderende omstandigheden en nieuwe uitdagingen. Blijf flexibel en bereid om je plan aan te passen, want één ding is zeker; niks is zeker.
Ondernemen kan een spannende reis zijn. Met deze tien stappen ben je goed voorbereid om te beginnen met je ondernemers avontuur. Uiteraard is elk eigen bedrijf starten anders en zijn dit generieke voorbeelden. Voor ons is het met name belangrijk dat je ook aan jezelf als ondernemer werkt, omdat het succes van je bedrijf een afspiegeling is van je persoonlijke groei. Vind jij jezelf diep van binnen niet veel waard? Dan zal dit zich vertalen in de successen die je bedrijf behaalt. Gaat er iets niet goed in je bedrijf, kijk dan dus altijd eerst naar je eigen verantwoordelijkheid!
Meer informatie over ondernemen? Check onze Academy!
Er zijn veel bronnen van financiering, waaronder bankleningen, investeerders, crowdfunding, en subsidies.Je hoeft dus niet altijd naar een bank te gaan met je ondernemersplan.
Ja, een beknopt bedrijfsplan is cruciaal. Het helpt om je doelen te definiëren en een strategie uit te stippelen om ze te bereiken.
Netwerken kan je helpen nieuwe klanten, partners, en adviseurs te vinden. Het is een essentieel onderdeel van ondernemerschap. Your network is your net worth!
De juiste bedrijfsnaam moet uniek zijn, gemakkelijk te onthouden, en een weerspiegeling zijn van de merkidentiteit.
In het digitale tijdperk is online aanwezigheid essentieel. Het helpt je om klanten te bereiken en je merk op te bouwen.
Meer informatie over ondernemen? Check onze Academy!