We kennen het gezegde allemaal; Is het glas half vol of half leeg? Dat is in essentie waar “mindset” over gaat. Wat is je instelling? En wat zijn de overtuigingen die daaraan ten grondslag liggen? Waar focus je je op? Hoe zie je de wereld? Leuk denk je misschien, maar een stukje “mindset” gaat mij nooit helpen naar een mooier, beter of ander leven.. Of toch wel? Maak kennis met de twee dominante mindsets en er gaat een wereld voor je open!
Carol Dweck deed als psychologe lange tijd onderzoek naar hoe mensen omgaan met mislukkingen en wat het verschil maakt in hoe mensen hier mee om gaan. Ze leerde gaandeweg tijdens onderzoeken dat er 2 soorten mensen zijn; mensen die een uitdaging haten en mensen die het zien als mogelijkheid om te groeien. Tijdens één specifiek onderzoek werd bij kinderen van 10 jaar oud gevraagd een moeilijk vraagstuk op te lossen. Professor Dweck kwam erachter dat een aantal kinderen enthousiast werden van de uitdaging en stonden te popelen om er mee aan de gang te gaan. “Leuk een uitdaging” zeiden ze. Ze vroeg zich af wat er met deze kinderen aan de hand was, waarom vonden ze falen zo leuk? Ze zag in de kinderen iets wat ze zelf niet bezat, enthousiasme om te falen en te leren. Wat wisten deze kinderen wat veel mensen niet weten? Ze wisten dat menselijke capaciteiten ontwikkeld kunnen worden door middel van training.
Overtuigingen over jezelf, bewust of onbewust besturen voor een groot deel je leven. of je dit nu wil of niet. De meeste mensen hebben (onbewust) de overtuiging dat fouten maken en falen iets slechts is. Dit komt doordat ze denken dat hun capaciteiten een vast gegeven zijn. Dit betekent dat falen een zwakte blootlegt, en een grens van je kunnen aangeeft. Ze vermijden daarom koste wat het kost het maken van fouten, en zullen vaak van alles doen om die te verhullen.
Maar, is intelligentie dan een vast gegeven of niet? Wetenschappers zijn er inmiddels over uit dat het een combinatie is tussen nature en nurture. Maar dat het zeker geen vast gegeven is, degene die het slimste starten eindigen niet perse als slimste. Voorbeeld; de IQ test was oorspronkelijk ook niet bedoeld om het IQ als vast gegeven te meten, maar meer als een momentopname, om kinderen de lager scoorde een extra scholing te kunnen bieden om hun niveau op te krikken. Maar kijk maar eens wat wij met onze kinderen doen, ze krijgen een CITO toets op school en hebben voor de rest van hun leven een label; MBO, HBO, trage leerling etc. Wat denk je dat dit doet met je mindset? Precies, we leren kinderen zichzelf te labelen en hun grenzen bij voorbaat al in te kleuren.
Carol Dweck heeft na 20 jaar studie mogen concluderen dat de opvatting die jij kiest de manier waarop je je leven leidt sterk beïnvloed. Je kiest de opvatting dat je kwaliteiten vastliggen, óf dat je jezelf kunt verbeteren. Dit is het verschil tussen de statische en de groei mindset.
De statische mindset betekent dat je jezelf continu moet bewijzen. Je gaat ervan uit dat intelligentie, persoonlijkheid en karakter vaste gegevens zijn. Je doet er daarom alles aan om te bewijzen dat je goed genoeg bent. Je mag dus geen fouten maken van jezelf, alles moet vooral goed en perfect lijken voor de buitenwereld! Ze mogen niet zien dat ik tekortschiet…
De op groei gebaseerde mindset daarentegen gaat ervan uit dat je je basiskwaliteiten kan ontwikkelen door er moeite voor te doen. Hoewel mensen verschillen en andere uitgangsposities hebben, is iedereen in staat om te groeien en te veranderen door te leren en ervaring op te doen. Een veel relaxtere uitgangspositie dus… Ja ik maak misschien een fout, maar ik leer ervan en groei er door! Ik ben niet perfect, maar ik doe mijn best en wordt welke dag beter! Mijn fouten mogen gezien worden. Mensen met deze overtuiging denken dat de ware potentie van de mens onbekend is en dat het onmogelijk te voorspellen is hoe ver iemand kan komen met jarenlang hard werken en oefenen. De praktijk wijst ook vaak uit dat dit waar is. Veel topsporters of muzikanten waren als kind onhandig of niet muzikaal.. Hard werken en doorzetten heeft ze gebracht waar ze zijn. Ze zijn niet “rijk” geboren.
De switch maken naar een op groei gerichte mindset is waarschijnlijk de grootste stap die je ooit kan maken in je ontwikkeling. Het verandert letterlijk hoe je met ALLES omgaat in je leven. Het verandert de betekenis die je aan dingen geeft.
Voorbeeld; slechte dag, cijfer op school, parkeerboete etc. Wat is de reactie? Ik ben mislukt of; ik moet beter m’n best doen?
Vragen over je mindset; kom erachter welke mindset je hebt!
Met welke stelling ben je het eens? Je kunt intelligentie ook vervangen door; talent, persoonlijkheid of karakter.
Ga na voor je persoonlijke situatie hoe je op alledaagse dingen reageert. Wat zegt dit over je mindset?
“Ik verdeel de wereld niet in zwak en sterk of successen en fiasco’s, ik verdeel de wereld in mensen die leren en mensen die niet leren” – Benjamin Barber
Deze ene overtuiging maakt AL het verschil; ben je bereid om te leren? De grenzen van je comfortzone op te zoeken? Of is dit pijnlijk en betekent de grens erachter komen dat je niet slim genoeg bent?
De op groei gerichte mindset gedijt goed bij inspanning, uitdaging en leren. De statische mindset houdt het liever bij het bekende, waarbij ze waardering krijgen en controle hebben.
Vind je jezelf slim als je volmaakt bent, of als je leert en jezelf ontwikkeld?
Het grappige is dat mensen met een statische overtuiging dus ook stoppen met leren, want talent is aangeboren of niet. Moeite doen dat hoeft niet, dit is nu eenmaal wie ik ben, ik ken mijn grenzen. Dit is een beperkende overtuiging die je houdt op de plek waar je bent. Vaak uit het zich dus ook in het graag behouden van controle. Maar als je continu vasthoudt aan het bekende, zal je situatie ook niet verbeteren. Om te groeien en te ontwikkelen moet je de onzekerheid durven te omarmen.
De statische mindset veroorzaakt ook veel frictie en strijd; je moet je continu bewijzen en beter zijn dan de ander, anders komt je ego en je zelfbeeld in gevaar. Je status betekent dus veel en succesvol lijken voor de buitenwereld is belangrijk.
Mindsets zijn veranderbaar en beïnvloedbaar. Als je weet van het bestaan kun je bewuste veranderingen maken. Je kunt ook per situatie een andere mindset hebben, het gaat erom dat je het leert herkennen bij jezelf.
Competentie en prestatie komt door mindset en drive.De statische mindset beperkt prestaties; mensen met een statische mindset lijden aan het “weinig moeite doen” syndroom. Het maakt inzet onaantrekkelijk en leidt tot slechte leermethoden.
Het labelen van kinderen of mensen is gevaarlijk, zowel positief als negatief labelen. Bij positief labelen is er het gevaar dat iemand zichzelf als genie of natuurtalent gaat zien. Dit kan gaan inhouden dat alles goed en vanzelf moet gaan, omdat het anders bewijst dat deze persoon toch geen natuurtalent is. Deze mindset kan iemand gaan tegenwerken, die de overtuiging krijgt dat hij niet hard hoeft te oefenen omdat hij “anders” is. Negatief labelen kan uiteraard ook als gevolg hebben dat iemand denkt dat zijn capaciteiten gelimiteerd zijn. Het is daarom beter iemand te prijzen voor het harde werken of goede studeren dan een skill of het resultaat te labelen.
Veel topsporters geloven dat alles ligt aan talent en hebben een statische mindset, als het tegenzit worden ze woedend en schieten en in de verdediging. De beste spelers daarentegen voelen zich niet superieur, maar trainen extreem veel, jarenlang.
In het boek good to great omschrijft Collins wat de factor is die een leider succesvol maakt. Het waren bescheiden mensen die voortdurend vragen stelden en het vermogen bezaten om ook de harde werkelijkheid onder ogen te zien. Dat wil zeggen dat ze falen, ook van henzelf, accepteren terwijl ze blijven streven naar succes.
Echt zelfvertrouwen is de moed open te staan voor veranderingen en nieuwe ideeën ongeacht de herkomst ervan. Zelfvertrouwen wordt niet weerspiegelt in een duur pak of goede functie, maar in je mindset; je bereidheid om te groeien.
Bijna iedereen wordt wel een keer gekwetst of afgewezen, wat het verschil is, is hoe je hier mee om gaat. Mensen met een statische mindset denken dat ze voor altijd onaantrekkelijk of waardeloos zijn, en vallen snel terug op wraak en de schuld geven aan de ander. Iemand die op groei gericht is richt zich op vergeving en verder gaan met zijn leven.
“Alles begrijpen is alles vergeven.”
Statische mindset;
Veel ouders belonen onbewust talent en labelen hun kind. Zo wordt er meer waarde gelegd op talenten dan op je best doen en hard werken. Prijs kinderen dus voor de moeite die ze doen, het harde werk, maar pas op ze te labelen als intelligent of genie! Wat is de boodschap die je wil overbrengen; die van afkeuring en straf of wil ik je helpen denken en leren?
De op groei gericht mindset is gebaseerd op het geloof in verandering. Geloof in je potentie om jezelf te veranderen en te verbeteren. Zie fouten als een kans om iets te leren!
“Als je nieuwe dingen leert, ontstaan er nieuwe verbindingen in de hersenen en die worden steeds sterker. Des te meer je je geest uitdaagt te leren, des te meer hersencellen er ontstaan. En de dingen die je eerst verschrikkelijk of moeilijk vond worden na verloop van tijd makkelijker en gaan automatisch.”
Meer informatie over mindset en ontwikkeling? Check onze Academy